Dodane przez Olgierd Stobienia - pt., 06/03/2022 - 10:59

Podstawowa konfiguracja quizu

Sekcja Ogólne

Quiz jak każdy element kursu w Moodle musi mieć nadaną nazwę, która wcale nie musi być unikalna, ale jest to bardzo zła praktyka. „Wprowadzenie” jest odpowiednim miejscem do wyjaśnienia zasad zaliczenia testu. Opcja „Wyświetl opis na stronie kursu” określa czy „Wprowadzenie” pojawi się jako opis w sekcji kursu zawierającej quiz, czy będzie widoczne dopiero po otworzeniu quizu.

Sekcja Czas

Definiujemy ramy czasowe, w których test będzie dostępny do zdawania dla studentów.

  • Otwórz test — data i czas kiedy test się rozpoczyna.
  • Zamknij test — data i czas kiedy test się kończy.
  • Limit czasu — czas trwania podejścia do testu.

Po upływie czasu — określamy czy podejście jest automatycznie zamykane po upływie dozwolonego czasu.

Limit czasu ma znaczenie, kiedy dajemy studentowi szerokie ramy czasu na podejście do testu (np. cały dzień czy nawet tydzień), ale sama sesja testowa ma trwać zawsze tylko np. jedną godzinę. Jeśli test ma się odbyć w krótkim okresie czasu (godzina do dwóch godzin, jak zwykle trwa egzamin) dla wszystkich studentów jednocześnie, należy ustawić czas od — do i należy wyłączyć limit czasu.

Sekcja Ocena

  • Kategoria ocen — kategoria ocen w Dzienniku ocen, do której zostanie przypisana ocena testu.
  • Próg zaliczeniowy — minimalna ocena wymagana do zaliczenia testu, trzeba to określić jeśli chcemy automatycznie wysłać powiadomienie zwrotne studentowi z informacją czy zdał test.
  • Dostępne podejścia — określamy, ile razy student może zdawać test.
  • Metoda oceniania — określamy, w jaki sposób ocenimy test, kiedy dajemy mu możliwość zdawania testu więcej niż jeden raz.

Sekcja Wygląd

Opcje wyglądu określają przebieg testu. Decydujemy ile pytań na raz, na jednej stronie testu, zobaczy student. Wybieramy też sposób nawigacji po teście. Nawigacja Dowolna — oznacza swobodne przechodzenie od pytania do pytania w przód i tył. Nawigacja Sekwencyjna — oznacza, że student po kolei przechodzi od pytania do pytania i na każde musi odpowiedzieć w zadanej kolejności, nie może wtedy wrócić do pominiętego pytania.

Sekcja Zachowanie pytań

  • Zmień kolejność wewnątrz pytania — dla pytań zawierających więcej niż jedną odpowiedź do wyboru (pytania wielokrotnego wyboru, dopasowanie) określa czy warianty odpowiedzi będą wyświetlane w losowej kolejności. Opcję taką można też włączyć w definicji pytania.
  • Jak zachowują się pytania — studenci mogą korzystać z pytań w teście w wielu trybach. Mogą na przykład wpisywać odpowiedzi na wszystkie pytania, a następnie zatwierdzać cały test, zanim dostaną ocenę czy komentarz. To będzie „Opóźniona informacja zwrotna”. Z kolei można określić, że od razu po odpowiedzi student otrzymuje punktację, a w przypadku pomyłki ma szansę skorygować odpowiedź, z tym że otrzyma mniej punktów za powtórkę. Ten tryb nazywa się „Interaktywny z powtórzeniami”.
  • Każda nowa próba na podstawie poprzedniej — jeżeli dozwolone są wielokrotne próby, a ta opcja ustawiona jest na Tak, wtedy każda nowa próba już zawiera rozwiązania z poprzedniej próby. Pozwala to na uzupełnienie quizu w kilku podejściach. Aby za każdą próbą pokazać nienaruszony quiz, wybierz Nie dla tego ustawienia.

Sekcja Opcje przeglądu

Opcje przeglądu — związane są z czasem i formą wyświetlania studentowi odpowiedzi zwrotnej w quizie. Informacje możemy wyświetlić Natychmiast po próbie, czyli student kończy quiz, wysyła odpowiedzi, serwer weryfikuje i wyświetla wynik na ekranie. W przypadku opcji Później, gdy quiz jest wciąż otwarty, student po wykonaniu testu może w dowolnym momencie sprawdzić informację zwrotną, nawet w sytuacji, gdy ma jeszcze dodatkowe podejścia. Może więc spokojnie zapoznać się z pytaniami i własnymi odpowiedziami. Pamiętajmy, że studenci, którzy ukończyli test, mogą ujawnić poprawne odpowiedzi pozostałym studentom. Opcja Po zamknięciu quizu pozwala na zapoznanie się z wynikami dopiero po zakończeniu testu przez wszystkich uczestników kursu (po upływie terminu zamykającego dostępność quizu). Przy tej opcji pytania są najbardziej „bezpieczne”.

Poszczególne składowe oznaczają:

  • Próba — to przegląd odpowiedzi, jakich udzielił student. Umożliwiamy uczenie się na własnych błędach.
  • Czy poprawnie — informacja czy odpowiedź jest poprawna, częściowo poprawna czy błędna.
  • Punkty — to punkty zdobyte przez uczestnika quizu, czyli uzyskana ocena. W połączeniu z Próbą przekazuje informację o punktacji poszczególnych odpowiedzi.
  • Prawidłowa odpowiedź – opublikowanie ich zbyt wcześnie może doprowadzić do ich ujawnienia innym studentom i przekreślić sens testu.
  • Informacja zwrotna — to informacje związane z daną odpowiedzią wprowadzone przez autora pytania, często zawierają informacje tłumaczące dane pytanie.
  • Ogólna informacja zwrotna — to informacja zwrotna do pytania niezależna od odpowiedzi studenta.
  • Całościowa informacja zwrotna — określana jest w ustawieniach quizu i pozwala powiązać otrzymywany przez studenta komunikat z osiągniętym przez niego wynikiem.

Dodatkowe ograniczenia podejść do testu

  • Wymagane hasło — hasło, bez którego użytkownik nie będzie mógł przystąpić do testu. W momencie otwarcia podejścia do testu zostanie o nie poproszony.
  • Wymagany adres sieciowy, pozwala ograniczyć dostęp do testu do ograniczonej grupy komputerów poprzez zdefiniowanie określonych grup lub pojedynczych adresów. Nie mamy możliwości stosowania nazw hostów lub domen, ograniczeni jesteśmy tylko do stosowania adresów IP. Możemy określić pojedyncze adresy, częściowy adres określający sieć, z jakiej dopuszczone zostaną komputery, lub zapis pozwalający na określenie podsieci. Adresy rozdzielamy przecinkiem. Możemy w ten sposób udostępnić studentom podejście do quizu tylko w określonej lokalizacji.
  • Wymuszone opóźnienie między 1 i 2 próbą; Wymuszone opóźnienie między późniejszymi próbami – gdy zezwolimy, na wielokrotne podejścia do quizu – wymuszamy w ten sposób pewien odstęp czasu przed kolejną próbą. Jeśli traktujemy quiz jako ćwiczenie, może to skłonić studentów do głębszego namysłu i ewentualnego przemyślenia błędów przed kolejną próbą lub zniechęcić do powrotu do quizu.
  • Zabezpieczenia przeglądarkiSafe Exam Browser nie jest zainstalowany w systemach terminalowych. Nie należy korzystać z tej opcji. Pełnoekranowe wyskakujące okno (pop-up, z niektórymi elementami zabezpieczeń JavaScript) – utrudnia (ale nie uniemożliwia) dostęp do zasobów komputera i zasobów Moodle w czasie rozwiązywania testu. Natomiast nie zabezpiecza przed wykonywaniem zrzutów ekranu i kopiowania pytań. Zabezpieczenie pozorne, łatwe do obejścia nawet przez niezaawansowanych użytkowników.

Sekcja Całościowa informacja zwrotna

Definiujemy informację zwrotną (czytaj wyżej).

Sekcja Standardowe opcje modułu

Standardowe opcje modułów pozwalają określić Tryb grup (bez grup, osobne grupy, widoczne grupy) oraz widoczność quizu w kursie (widoczny, ukryty dla studentów).

Sekcja Ogranicz dostęp

Definiujemy tutaj dodatkowe ograniczenia dostępu do quizu. Możliwe są następujące ograniczenia:

  • Data — ograniczony dostęp do (lub od) określonej daty i godziny
  • Ocena z — wymaganie dotyczące osiągnięcia przez studenta oceny zgodnej z nadanymi warunkami. Student może przystąpić do rozwiązywania testu dopiero wtedy, kiedy uzyska odpowiednie wyniki z poprzednich testów i zadań czy innych aktywności.
  • Profil użytkownika – ograniczamy dostęp do testu na podstawie informacji profilowych (np. adresu e-mail, imienia i nazwiska studenta). Np. dla wszystkich studentów, których nazwiska zaczynają się na literę… lub dla studentów, których adresy e-mail zawierają @student.ue.poznan.pl. Wybór ograniczeń jest bardzo szeroki.