Przeprowadź kolokwium, zaliczenie, egzamin, przy użyciu modułu TEST/QUIZ. 

 

UWAGA 

Jeżeli nie chcemy, by nasza praca nad Testem/Quizem na etapie przygotowań była widoczna dla studentów, należy ukryć temat, w którym dany Test/Quiz zamieścimymusimy jednak pamiętać, by odkryć go przed egzaminem.

Ukrycie tematu – w danym kursie, w temacie, w którym tworzymy Test/Quiz Włącz tryb edycjiModyfikujUkryj temat

 

Przygotowanie Testu/Quizu podzielimy na trzy etapy:

  1. Dodanie Testu/Quizu do kursu
  2. Utworzenie bazy pytań
  3. Dodanie pytań do Testu/Quizu

 Można również rozpocząć od utworzenia bazy pytań, następnie dodać Test/Quiz do kursu, a na końcu dodać pytania do tego Testu/Quziu. Wybór należy do nauczyciela. Pytania zamieszczone w bazie pytań nie są widoczne dla studenta.

 

1. DODANIE TESTU/QUIZU DO KURSU

Aby dodać do kursu nowy element, a takim jest Test/Quiz, trzeba najpierw Włączyć tryb edycji 

 Następnie kliknąć przycisk +Dodaj aktywność lub zasób, po czym wybrać z listy element, który chcemy dodać.

 

 Z listy Aktywności wybieramy Test/Quiz i klikamy Dodaj

Zostaniemy przeniesieni na stronę, na której możemy skonfigurować nasz Quiz – można tutaj podać nazwę Testu/Quizu, określić czas jego rozpoczęcia i zakończenia, kategorie ocen czy liczbę podejść. Można też określić, podamy jak mają zachowywać się pytania, jaką informację i kiedy mają otrzymać studenci, a także można wprowadzić dodatkowe ograniczenia podejścia do testu np. hasła, wymagane adresy sieciowe.

więcej  /pomoc/podstawowa-konfiguracja-quizu

 

Po wykonaniu wszystkich czynności związanych z konfiguracją należy kliknąć przycisk „Zapisz i wróć do kursu”

W wybranym przez nas wcześniej temacie pojawi się nazwa naszego Testu/Quizu

 

 2. UTWORZENIE BAZY PYTAŃ

Test po utworzeniu nie zawiera pytań. Należy przygotować ich bazę, co niewątpliwie jest żmudną pracą, jednak raz przygotowaną bazę pytań można w przyszłości wykorzystywać do wielu egzaminów, testów, zaliczeń w tym lub innym kursie. Taką bazę można oczywiście modyfikować lub uzupełniać o nowe pytania.

Proponujemy, aby pytania w bazie podzielić na kategorie, co pozwala na utrzymanie porządku i daje możliwość większej kontroli nad zawartością Quizu. Oczywiście można przyjąć wersję minimum i umieścić wszystkie pytania w jednaj kategorii (‘wrzucić je do jednego worka”) – będzie to Kategoria domyślna kursu

więcej https://moodle.ue.poznan.pl/mod/book/view.php?id=298760&chapterid=79

 

Niezależnie od tego, jaką decyzję podjęliśmy, tzn. czy tworzymy kategorie, czy wrzucamy pytania do Kategorii domyślnej, w kolejnym kroku musimy utworzyć pytania i dodać do bazy pytań – AdministracjaBaza pytań – Utwórz nowe pytanie.

więcej  /pomoc/dodawanie-pytan-do-quizu

 

Podczas tworzenia pytania system zapyta nas o typ pytania, jakie chcemy zamieścić w Quizie. Na platformie Moodle mamy możliwość korzystania ze wszystkich powszechnie stosowanych rodzajów pytań. Najczęściej wykorzystywane, to pytania wielokrotnego wyboru, typu prawda/fałsz, esej i pytania typu dopasuj odpowiedź.

więcej  /pomoc/typy-pytan

 

Dodawanie pytania do bazy pytań na przykładzie Pytania wielokrotnego wyboru

Administracja - Baza pytań - Utwórz nowe pytanie

Pojawi się lista z typami pytań — wybieramy jedno

i klikamy DODAJ

 

Dodając pytania do bazy pytań, powinniśmy wskazać kategorię, w której pytanie ma zostać zapisane, oczywiście jeżeli wcześniej je tworzyliśmy. Następnie wpisujemy nazwę pytania np. Pytanie 1 oraz jego treść.

Na tym etapie określamy, ile odpowiedzi będzie prawidłowych oraz, czy wewnątrz pytania system ma zmieniać kolejność odpowiedzi — umieszczać je w sposób losowy.

 

Kolejny etap to wpisanie odpowiedzi na zadane pytanie. W zależności od tego ile będzie odpowiedzi na dane pytanie, tyle dodajemy Wyborów”. W każdym wyborze wprowadzamy odpowiedź i ocenę. Wybór, w którym mamy dobrą odpowiedź (zakładając, że tylko jedna odpowiedź jest dobra) = ocena 100%

Wybór (odpowiedź), w którym zamieściliśmy złą odpowiedź = ocena „Żaden”

Jeżeli więcej niż jedna odpowiedź jest dobra - 100% musimy podzielić przez liczbę dobrych odpowiedzi inaczej 2 dobre odpowiedzi — każda otrzymuje po 50%, trzy dobre odpowiedzi — każda otrzymuje po 33,333%

Klikając w powyższy przycisk dodajemy kolejne odpowiedzi=wybory

 

Jeżeli chcemy, możemy również wprowadzić informację zwrotną oraz ustawienia dla wielu prób (poniżej).

Informacja zwrotna do całego pytania posiada trzy opcje.

    • Dla każdej poprawnej odpowiedzi
    • Dla każdej częściowo poprawnej odpowiedzi
    • Dla każdej niepoprawnej odpowiedzi

Jeśli w Edycji ustawień Quizu w opcji Zachowanie pytań wybraliśmy np. Tryb adaptacyjny lub Interaktywny z powtórzeniami, w której student ma kilka prób, aby prawidłowo odpowiedzieć na pytanie, ta opcja decyduje, jakie są następstwa, każdej nieudanej  próby. Kara wyrażana jest jako ułamek całkowitej oceny za pytanie.

 

 

 

W tym miejscu możemy sprawdzić, jak wygląda pytanie – klikamy w Podgląd, Zapisać zmiany i kontynuować edycję danego pytania lub kliknąć Zapisz zmiany i zostaniemy przeniesieni do miejsca, w którym możemy dodać kolejne pytanie.

 

 

3. DODANIE PYTAŃ DO TESTU/QUIZU

 Dodawanie pytań do testu odbywa się z poziomu kursu. Należy „wejść” do kursu i kliknąć dodaną funkcjonalność testu, tzn. kliknąć nazwę naszego nowo założonego Testu/Quizu. 

Po kliknięciu otworzy się strona testu. Z listy należy wybrać opcję Edytuj zawartość testu.

więcej  /pomoc/dodawanie-pytan-do-quizu

 

Po zakończeniu prac związanych z przygotowaniem testu można go „odkryć”. W tym celu przy Włączonym trybie edycji, w temacie, w którym zamieściliśmy Test/Quiz należy rozwinąć Modyfikuj i wybrać Pokaż temat. Jeżeli wszystko zostało prawidłowo ustawione, Test/Quiz zostanie automatycznie uruchomiony w dniu i o godzinie, które podaliśmy przy konfiguracji.

Utworzyliśmy Test/Quiz, utworzyliśmy bazę pytań i dodaliśmy pytania do Testu/Quizu. Można teraz zobaczyć, czy jego wygląd spełnia nasze oczekiwania. W tym celu na stronie testu należy kliknąć nazwę naszego nowo założonego Testu/Quizu i dalej – AdministracjaPodgląd.

Jeżeli wszystko wygląda tak, jak zaplanowaliśmy, wypada tylko życzyć studentom powodzenia.

 

Sytuacje wyjątkowe

 Dla przykładu, jeżeli do egzaminu, czy zaliczenia, przystępuje osoba niepełnosprawna, której musimy zapewnić odpowiednie warunki zdawania egzaminu, to może się zdarzyć, że nie uda się nam tego zorganizować tak, by zdawał/a z pozostałymi studentami. W takich wypadkach proponujemy skorzystać z możliwości, jakie daje nam Moodle i przyznać dostęp do testu w innych ramach czasowych niż jest to zdefiniowane w ustawieniach quizu.

więcej  /pomoc/quiz-wyjatki

 Przenoszenie pytań między kursami, import i eksport pytań

 Pracując nad utworzeniem Testu/Quizu najbardziej czasochłonnym etapem jest przygotowanie bazy pytań. Całe bazy pytań, poszczególne kategorie, czy pytania możemy przenosić między różnymi kursami. Warto rozważyć utworzenie wspólnej bazy pytań dla danego przedmiotu np. w ramach katedry.

więcej  /pomoc/pytania-kopiowanie